GALERIJ VAN VORIGE ACTIVITEITEN

Acht stadstuinen worden Vrede en Vrijheidstuinen

Nieuwscafé over groen als verbinding in de wijk.

Groene plekken verbinden met kunst geïnspireerd op vrede en vrijheid. Daar is afgelopen jaar op een achttal locaties in Nijmegen aan gewerkt. In het weekend van 10, 11 en 12 december worden deze  Vrede en Vrijheidstuinen, ontmoetingsplekken in acht wijken, officieel geopend met feestelijke activiteiten. Met als aftrap vrijdagmiddag 10 december  een Nieuwscafé in de Ontmoetingskerk in Dukenburg met aandacht voor anders wonen in een groene omgeving.

Op initiatief van Stichting Kus maakten deelnemers uit heel Nijmegen in een reeks workshops schilderijen, teksten, foto’s en andere kunstobjecten, met als onderwerp persoonlijke vrede en vrijheid. Een deel van het werk is in de acht tuinen geplaatst.

De tuinen zijn, ieder op eigen manier, een belangrijke verbindende factor in hun wijk en Nijmegen. Het gaat om de Educatieve Natuurtuin Goffert, De Groene Schakel in Grootstal, Land van Ooij, de Ontmoetingstuin in Meijhorst, de tuin rond het Pomphuisje van Kunstraffinaderij vlak bij het Centraal Station, de Theetuin van Hortus Nijmegen in Brakkenstein, Trainingscentrum Michi bij Park Staddijk, en de Wijkfabriek in de Wolfskuil.

In december zijn er extra activiteiten bij drie tuinen en is er een kleine expositie in Wijkcentrum De Ster in Lent. Er is ook een folder gemaakt met een fietstocht langs alle tuinen. In 2022 volgen activiteiten in de andere tuinen en komt er mogelijk een grote tentoonstelling in het centrum.

Het programma voor 10, 11 en 12 december

10 december in Ontmoetingskerk in Meijhorst:

Vrede en Vrijheids Nieuwscafé over verbinding in wijken en de stad, van 17-18 uur.

Onder leiding van John Spierings en Rob Jaspers. Rob bevraagt: Elly Janssen van Van Tuin tot Bord en De Groene Schakel; Henk Moeniralam, bestuurslid van de Vereniging Land van Ooij; Volkert Vintgens, oud-directeur van Milieudefensie, over verbinding en duurzaamheid; Wim Bilo van Stichting Nijmegen Wederopbouwstad en de tentoonstelling Kijk Omhoog, Kijk vooruit over de wederopbouw na de oorlog; Hanneke Beld van Strowijk Iewan, een duurzaam en sociaal wooninitiatief; Pepijn Sluiter directeur van Architectuurcentrum Nijmegen, over anders bouwen in onder andere Dukenburg, zodat bijvoorbeeld ouderen door kunnen stromen naar kleinere woonruimte in eigen omgeving.(Opgeven nodig: stichtingkus@gmail.com, 06-18194393. Met QR code)

11 december in Wijkcentrum De Schakel

15-18 uur: Officiële opening van de acht Vrede en Vrijheidstuinen vooral gericht op ontmoeting van vrijwilligers van de acht tuinen. Met presentatie van de werken in de verschillende tuinen en de fietstocht erlangs en met optredens van Martial Artgroep Dragon Warriors van enkele jongeren, poppenspeelster Alda Loeffen en troubadour Anouk Balins. Met gratis maaltijd gemaakt door Van Tuin tot Bord. (Opgeven nodig: stichtingkus@gmail.com, 06-18194393. Met QR code. Maximaal 50 personen.)

12 december in de Hortus Theetuin:

Korendag in Kerstsfeer, met het openen van de Theetuin van Hortus Nijmegen als Vrede en Vrijheidstuin met gedicht van Hanneke Beld en Vrijheidsspeurtochten van KUS. Info bij de Hortus. contact@hortusnijmegen.nl, 024-7853871

Verslagje Di-Vers 2021

We kunnen terugkijken op een uiterst geslaagd Di-Vers 2021. Naar schatting hebben ruim 700 mensen het festival bezocht, waaronder relatief veel jongeren. Dank zij het zonnetje en de vele optredens was er een relaxte sfeer waarin veel ontmoetingen plaatsvonden. Bijzonder was dat er een groep van ruim 30 net aangekomen Afghanen aanwezig was. Land van Ooij verkocht hapjes, drankjes en producten uit eigen tuin. Op 3 podia kon je kiezen tussen dichters, muzikanten en spoken word artiesten. Rapper Chi van The Mansion had zelfs een speciaal lied over diversiteit voor ons gecomponeerd. Nabij de ingang was het druk met de kinderactiviteiten van Bona Baana. Kort ernaast had kunstenaar Oussama een kunstwerk neergezet waarop kinderen teksten en tekeningen bevestigden. Kortom, een succesvol festival, mede dank zij de grote inzet van de leden. Het heeft ook wat extra geld voor de verenigingskas opgeleverd.

RN7 heeft het volgende filmpje gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=_fqpWovo-0o

En de terugblik op de website van Bureau Wijland: https://www.bureauwijland.nl/index.php/category/actueel/

In de nacht van 11 op 12 september doet ons team ‘De afstand is niet zo groot als je denkt!’ vanuit Bureau Wijland weer mee aan de Nacht van de Vluchteling.

Wij zullen dan vanaf Arnhem 40 km te voet afleggen om steun te betuigen aan alle mensen in onze wereld die hun vertrouwde omgeving hebben moeten ontvluchten uit angst voor oorlog en geweld.

Hiermee zouden wij graag aandacht willen vragen voor de vreselijke situatie waar deze mensen in terecht komen.

Wij hopen hiermee zo veel mogelijk geld op te halen voor noodhulp aan vluchtelingen. Via deze link:
<https://www.nachtvandevluchteling.nl/team/team-bureau-wijland> kunnen jullie daarom helpen door één van onze teamleden (of het team als geheel) te sponsoren.

De bedoeling is dat we minimaal 250 euro ophalen per teamlid, help ons dit te bereiken!

Zou je zelf ook graag mee willen lopen met ons team? Geef je dan op door je aan te melden bij ons team via de nacht van de vluchteling website.

Alvast bedankt namens ons team!

Met vriendelijke groet,

namens Bureau Wijland,

Jorieke Beernink

Gisteren bij de Solidariteitswandeling en het afscheid van de 12e Shelter City-gast Guliaim, bleek weer wat de kracht is van samenwerking tussen onze leden met verschillende kwaliteiten. Bureau Wijland, wandelaars en gasten waren tevreden over onze ondersteuning en gastvrijheid bij dit evenement, zo bleek uit hun reacties.

Er waren 50 aanmeldingen voor de wandeling. Een paar hadden niet meegelopen. Bij het afscheid van Guliaim na 15.00 uur waren ongeveer 65 personen aanwezig (waaronder burgemeester Bruls). Sfeer, weer en presentaties waren perfect. Een mooie dag !