Plukbeleid 2021

Plukbeleid Land van Ooij 2021

Inleiding

We hebben ruim 50 leden, een vijftal vrijwilligers en 6 donateurs waarbij er 2-3 van Quiet bijkomen. In totaal een 70-tal mensen die recht op deelname in de oogst hebben. Dat wordt krap voor een eerlijke verdeling van fruit, bloemen en kruiden. Vandaar dat beheergroep, betreffende kerngroepen en bestuur tot het volgende plukbeleid gekomen zijn:

Fruit:

• Alle leden, vrijwilligers en donateurs mogen zelf plukken. De ervaring van zelf oogsten uit de natuur vinden we belangrijk voor alle deelnemers (we zijn er dus niet voor om met een selecte groep te plukken en dan de oogst te verdelen).
  • We markeren fruit dat rijp is om te plukken met vlaggen, startmelding oogst en plukinstructie door de fruitgroep via de groepsapp en een mail aan de donateurs.
  • In de app en mail verzoeken we rekening te houden met anderen die ook graag fruit willen. We doen daarmee expliciet een beroep op ieders goede wil.
  • Fruit dat ‘te veel’ wordt geplukt omdat het wel rijp is maar er nog geen afnemers zijn op de tuin op dat moment, kan in een gaaskast in het aardhuis gezet worden voor anderen om mee te nemen. We verzoeken plukkers om dit op de app te melden aan de anderen.
  • Al dan niet mee laten delen van de voedselbank willen we aan de fruitgroep overlaten al naar gelang de beschikbaarheid van een fruitsoort en de behoeften van de voedselbank.
  • Eén rondje sap dit jaar lijkt voldoende. Van 3 liter (is gemakkelijker als presentje uit te delen). De kartonnen pakken kunnen gerecycled worden, de plastic zakken niet.

Uitvoering:

• Aan de gaaskast wordt gewerkt
  • De beheergroep zorgt voor de aanschaf en aanmaak van vlaggen.

Bloemen:

• Alle leden, vrijwilligers enz. mogen zelf plukken in de bloemperken
  • De bloemenkerngroep vraagt via de app om als je bloemen mee naar huis wilt nemen altijd een gemengd boeket te plukken. Zodat er van alle soorten voldoende blijft staan om in de tuin van te genieten en voor anderen die ook iets willen plukken

Kruiden

• Alle leden, vrijwilligers enz. mogen zelf plukken in de kruidentuin
  • De kruidenkerngroep vraagt via de app om als je kruiden plukt voor eigen gebruik dat met mate te doen, zeg maar een ‘bouquet garni’. Hetzelfde voor theekruiden en eetbare bloemen
  • De kruidenkerngroep bepaalt welk deel van de kruiden voor specifieke doelen, als aanbieden op de Di-Versmarkt wordt geoogst.